Uživatelé digitálního bankovnictví chtějí transparentnost a kontrolu
Mastercard představuje nové řešení pro digitální bankovnictví, které držitelům karet poskytne ještě lepší přehled o jednotlivých platbách. Produkt firmy Ethoca, dceřiné společnosti firmy Mastercard, posílí spokojenost zákazníků díky detailnějším informacím o uskutečněných transakcích.
Výpis plateb bude doplněn o název a logo obchodu či místo nákupu. Obchodníci
mohou již nyní nahrávat svá loga – zviditelní tím svou značku a minimalizují
počty reklamací potenciálně neoprávněných plateb. Mastercard v současnosti
s partnerskými vydavateli karet pracuje na novém standardu, který by měl umožnit
zobrazení podrobnějších informací o transakcích v digitálním bankovnictví
do roku 2022.
Transakci má
problém zařadit až 8 z 10 Čechů
Podle
průzkumu Mastercard má většina spotřebitelů občas
potíže identifikovat některé z transakcí uváděných na výpisech jejich digitálního
bankovnictví. Obavy z možného podvodu je pak vedou k podávání reklamací,
což ovšem v případech, kdy se jedná pouze o nerozpoznanou transakci, nemá
opodstatnění.
Snad
každému se někdy stalo, že nedokázal hned identifikovat některý z výdajů
ve výpisu transakcí platební kartou, například proto, že byla firma prodejce
uvedena nesrozumitelně nebo nahrazena názvem zpracovatele platby. Průzkum zjistil,
že se jedná o častý problém a důvod k rozhořčení. Nemožnost rozpoznat
některou z transakcí zmiňovalo 77 % respondentů průzkumu, v Čechách
dokonce až 84 %, téměř každý šestý Čech uvedl, že k takové situaci dochází
často nebo dokonce velmi často. V souvislosti
s tím se čeští spotřebitelé cítí úzkostně (47 %), rozhořčeně (18 %),
bezmocně (17 %) či ztraceně (15 %).
Nejčastěji se čeští
spotřebitelé, kteří si nemohou na daný nákup vzpomenout, obracejí na svou banku
ve snaze objasnit pochybnou transakci ve svém výpisu (23 %) a méně často
kontaktují obchodníka (4 %). Na druhou stranu až 67 % dotazovaných
spotřebitelů přiznalo, že zprvu neidentifikovanou transakci dokázalo později
zařadit.
Reklamacím lze předejít
Rozhodnutí
kontaktovat banku navíc podle průzkumu v Čechách vede v 75 procentech
případů k formálnímu reklamování transakce a požadavku na vrácení
zaplacené částky. Často se však následně ukáže, že pro reklamaci nebyl důvod. Přes
dvě pětiny spotřebitelů později zjistí, že na uskutečněný nákup jednoduše
zapomněli (32 %), nebo se jednalo o transakci uskutečněnou jiným členem rodiny (9 %).
Ovšem jakmile dojde k podání reklamace, musí ji vydavatel karty došetřit a
uzavřít, což s sebou nese provozní náklady spojené s kontaktováním
držitele karty, ověřováním transakce a řešením podané stížnosti. Celý proces
v průměru zabere dva týdny.
V rámci průzkumu
čeští respondenti uváděli, že by ve svých výpisech karetních transakcí uvítali
podrobnější informace, které by jim umožňovaly uskutečněné platby snadněji
identifikovat. Za nejužitečnější považovali uvedení firmy obchodníka (68 %)
a jeho loga (38 %) a místa uskutečnění nákupu (26 %). Tyto informace
by jim lépe ujasnily výpis jejich transakcí (51 %), umožnily určit prodejce (42 %)
a samotný nákup (46 %), a navíc by nabyli pocit jistoty, že mají nad
platbami kontrolu (36 %).
Obchodníci mají možnost poskytnout svá
loga
Nové řešení
společností Mastercard a Ethoca posílí spokojenost a významně zlepší uživatelskou
zkušenost zákazníků a zároveň minimalizuje množství nákladných a potenciálně
neoprávněných reklamací. Obchodníci tak mohou zdarma nahrávat
svá loga, která se zákazníkům zobrazí v mobilním a internetovém
bankovnictví, již nyní. Loga budou přiřazena k transakcím, čímž usnadní a
urychlí držitelům karet orientaci ve výpisu plateb. Pro obchodníky to znamená minimalizaci
nákladů a časově náročných reklamací, ale také skvělou příležitost zviditelnit
svou značku.
Zveřejněno: 08. 02. 2021